dilluns, 3 de juny del 2024

3 de juny Dia Mundial de la Bicicleta 1923 Neix Erika Böhm-Vitense (astrònoma)


Avui parlarem de bicicletes i d’astronomia.


El Dia Mundial de la Bicicleta és una jornada anual que se celebra el dia 3 de juny i que fou establerta per l'Assemblea General de les Nacions Unides l'abril de 2018. Té l'objectiu d'educar i fer avançar en l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport sostenible, saludable i preventiu de malalties, tolerant, d'enteniment mutu i promotor de la inclusió social i de la pau. El nombre de bicicletes augmenta dia a dia malgrat la inseguretat viària, jurídica i la falta d'adequació urbanística generalitzada. Encara i això existeixen exemples de ciutats amb altres tipus de mobilitat, més amable amb les persones, com ara Copenhaguen, Friburg, Vitòria, Pontevedra o Saragossa.

Actualment l’Ajuntament de Barcelona diu en la seva web que la ciutat té carrers, carrils bici i altres espais de la ciutat que estan pensats per circular-hi amb bicicleta. De fet, l’ús de la bicicleta ha augmentat molt en els darrers vint anys. En fa trenta, era quasi inexistent i ningú es plantejava anar amb bicicleta per la ciutat. Avui, inclou la xarxa de carrils bici, els carrers 30, els carrers de plataforma única, els eixos pacificats, les superilles, els parcs, etcètera. A les vies urbanes la circulació de bicicletes s’ha de desenvolupar per les calçades, pels carrils bici i per les zones habilitades especialment. S'entén per zones habilitades especialment les que la normativa estableix com a destinades a la circulació de bicicletes, aquelles en què la senyalització ho permet i aquelles per a les quals existeix una autorització expressa. Alhora, els carrers 50 també són pedalables segons la normativa, tot i que no se’n recomana l’ús per la seguretat de les persones ciclistes i per una millor convivència entre els diversos mitjans de transport. Per això no se’ls inclou dins la xarxa ciclista. Sumant tots els recorreguts, carrers i carrils bici aptes per desplaçar-se amb bicicleta, Barcelona ja disposa de prop de 1.150 quilòmetres d’itineraris ciclistes a disposició dels ciutadans.

Com tots els altres vehicles, la bicicleta està subjecta a una normativa de circulació general, que marca les normes específiques per a una circulació segura de tots els usuaris de la via pública:  el Reglament general de circulació. Una normativa que es complementa, en l'àmbit municipal, amb l'Ordenança de circulació de vianants i de vehicles, per tal que es pugui circular per la ciutat amb la bicicleta amb tota tranquil·litat i seguretat, de tots els usuaris de la via pública. 


Fa dos anys va néixer a Barcelona el Bicibús i continua estenent-se. L’experiència va néixer a Vic i el bicibús s’ha desplegat ràpidament a Barcelona. Hi ha 17 línies per anar en bicicleta a l’escola. L’objectiu del bicibús és reclamar canvis de mobilitat a Barcelona perquè moure’s de manera sostenible sigui més fàcil i segur. Pots consultar el recorregut de cada ruta de bicibús i les escoles de Barcelona per on passa cada línia. Com si es tractés d’un autobús invisible, el bicibús està format per famílies amb infants que van a l’escola en bicicleta, patinet, patins o a peu. Algunes rutes funcionen de dilluns a divendres, altres no. Actualment, set dels 10 districtes tenen una línia de bicibús: l’Eixample, Ciutat Vella, Sant Andreu, Sant Martí, Sarrià – Sant Gervasi, les Corts i Horta-Guinardó. Una bona colla de nens i nenes fan servir aquestes rutes per anar a l’escola en bicicleta.


Erika Böhm-Vitense va néixer als Estats Units el 3 de juny de 1923. Va ser una astrònoma estatunidenca d'origen alemany. Va ser coneguda pels seus estudis de les cefeides variables i l'atmosfera estel·lar. Es va doctorat a la Universitat de Kiel el 1951, amb una tesi sobre els coeficients d'absorció contínua en funció de la pressió i la temperatura al sol i una quadrícula de models d'atmosfera estel·lar. Va ser guardonada amb el premi a la millor tesi de doctorat de la universitat aquell curs, i s'hi va quedar com a assistent de recerca. Un cop casada amb l'astrònom Karl-Heinz Böhm, van estar un any a l'Observatori Lick i a la Universitat de Califòrnia a Berkeley, on va col·laborar amb Otto Struve. Després es van incorporar a la Universitat de Washington l'any 1968, ell amb un nomenament permanent i ella com a associada a la universitat. Entre 1989 i 1992, la doctora Böhm-Vitense va publicar Introduction to Stellar Astrophysics. El seu model de convecció a l'atmosfera solar va ser usat durant dècades per modelar les atmosferes de diferents tipus d'estrelles.


La fotografia d'avui és pel Bicibus, una proposta per millorar la salut dels infants i de les ciutats.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada