Avui és Santa
Llúcia, considerat tradicionalment la data d'inici de les festes nadalenques,
tot i que ja fa una bona colla de dies que veiem els llums de Nadal als
carrers, els pessebres i els arbres de Nadal. Però avui és el dia de posar el
pessebre que es traurà, com diu la tradició el dia de la Candelera, el dos de
febrer.
Llúcia de
Siracusa, coneguda com a Santa Llúcia, va ser una jove màrtir cristiana que és
venerada com a santa per les Esglésies catòlica i ortodoxa. La seva festivitat
se celebra el 13 de desembre, la nit més llarga de l'any segons el primer
calendari julià, i és la santa patrona dels cecs i els mals de la vista. Santa
Llúcia és coneguda de forma destacada per ser patrona de la vista, originant
expressions populars com "Que Santa Llúcia et conservi la vista". També
és santa patrona dels pobres, dels cecs, dels nens malalts, dels camperols, i
de molts oficis en els que la vista és un requeriment important com els
electricistes, els xòfers, els esmoladors, els modistes, els dissenyadors
gràfics o els escriptors. D'entre les ciutats que tenen a Santa Llúcia com a
patrona s'hi troben Siracusa, Mortroux i Perusa, i als Països Catalans: Bellmunt
del Priorat, Vilamitjana i Gelida.
A la nit de Santa
Llúcia solia començar a Barcelona la Fira de Santa Llúcia, que dura fins a
Nadal i on es comencen a vendre figures de pessebre, avets, o d'altra
ornamentació nadalenca. Actualment s'instal·la uns dies abans, amb unes 280
parades davant de la plaça de la Catedral de Barcelona. També són rellevants
les fires de Santa Llúcia de Sant Feliu de Pallerols i de Prats de Lluçanès, i
les festes de Santa Llúcia a Gelida.
Tal dia com avui
del 2009 es va inaugurar a Barcelona la línia 9 del metro, primera línia
totalment automatitzada en l’estat.
La línia 9 del
metro de Barcelona és una línia de ferrocarril metropolitana soterrada que
actualment té 24 estacions en funcionament repartides en dos trams: el tram
nord (L9 Nord), de 7,9 km de longitud amb 9 estacions, que discorre entre Santa
Coloma de Gramenet i el nord de Barcelona; i el tram sud (L9 Sud), de 19,6 km
de longitud amb 15 estacions, que recorre els districtes meridionals de la
Ciutat Comtal, a més de l'Hospitalet de Llobregat i el Prat de Llobregat. La
part central del recorregut, entre les estacions de Can Tries/Gornal i Bon
Pastor, és compartida amb la línia 10. Quan en finalitzi la construcció, tindrà
una longitud de 47,8 km, dels quals 43,71 km seran soterrats, i serà una de les
línies soterrada més llarga d'Europa; per darrere de la línia 11 del metro de
Moscou (nova línia circular) i la futura línia 15 del metro de París però per
endavant de la línia 9 del metro de Moscou (41,5 km), la línia 12 del metro de
Madrid (41 km) i la Northern Line del metro de Londres.
A més de donar
servei a barris que no disposen de metro (Bon Pastor, Llefià, la Salut,
Singuerlín, Pedralbes i Zona Franca) les línies 9 i 10 uniran cinc municipis:
Santa Coloma de Gramenet, Badalona, Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat i el
Prat de Llobregat. També enllaçaran punts estratègics com centres logístics,
zones d'equipaments i de serveis com l'Aeroport de Barcelona, la Zona Franca,
la Fira, l'ampliació del Port, la Ciutat de la Justícia, el Parc Güell, el Camp
Nou i la Ciutat del Bàsquet, entre d'altres.
El 13 de desembre
del 2009 va entrar en servei el primer tram de la línia, entre Can Zam i Can
Peixauet, mentre que el dia 18 d'abril del 2010 es va fer la inauguració del
tram de la línia 10 entre Bon Pastor i Gorg a Badalona, conjuntament amb el
perllongament de la línia 9 de Can Peixauet a Bon Pastor. Posteriorment, el 26
de juny del mateix any, es va ampliar amb dues estacions fins a la Sagrera. El
12 de febrer del 2016 es va posar en servei el tram entre l'Aeroport i la Zona
Universitària sota la denominació L9 Sud, i el 7 de setembre de 2018 van entrar
en servei dues estacions del ramal de la Zona Franca, Foneria i Foc, amb la
posada en servei de la línia 10 sud, que comparteix túnel amb la línia 9 sud
entre les estacions de Can Tries | Gornal i Collblanc. El 2 de març de 2019 es
va inaugurar l'estació de Provençana, i el 23 de novembre de 2019 Ciutat de la
Justícia, enllaçant amb l'L8 i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). A l'agost
de 2018 la previsió va ser que entressin en servei les estacions de la Zona
Franca el 2020, el tram central només amb les estacions principals el 2023, i
totes les estacions el 2026. Crec que la crisi i la pandèmia poden haver
modificat aquestes dates.
La imatge és pel
bitllet inaugural de la línia 9 del metro de Barcelona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada