Avui parlarem de
motor i de futbol.
El primer
protagonista és un cotxe. El seu nom era Volkswagen Sedan o Volkswagen Tipus 1
però se’l va conèixer popularment com l’escarabat. Va ser un automòbil de baix
cost produït pel fabricant alemany Volkswagen entre els anys 1938 i 2003,
exceptuant-ne l'època de la Segona Guerra Mundial. Va ser el primer automòbil
de la marca i van construir-se'n 21 milions. Tal dia com avui de l’any 1972 les
vendes de l'escarabat de Volkswagen que es van comptabilitzar en 15 milions
d’unitats, superen les del Model-T de Ford Motor Company que era en aquell
moment el més venut de la història. És un automòbil de quatre places amb motor
darrer i tracció darrera, disponible amb carrosseries Sedan i descapotable de
dues portes. L'Escarabat és un cotxe de culte en nombroses subcultures, com la
hippie i la tuning. A tot el món existeixen clubs de propietaris i fans
d'aquest model. Tot i que inicialment s'anomenà "Volkswagen Sedan" o
"Volkswagen Tipus 1" va rebre nombrosos renoms que després foren
adoptats per Volkswagen en la seva publicitat i nomenclatura: Escarabat a
l'Argentina, Xile, Colòmbia, Equador, Espanya, El Salvador, Paraguai, Perú i
Veneçuela; Käfer a Alemanya, Peta a Bolívia, Fusca al Brasil i Uruguai;
anomenat Pichirilo a l'Equador, Coccinelle a França, Cucaracha a Guatemala i
Hondures, Maggiolino a Itàlia, Vocho a Mèxic i altres països del centre
d'Amèrica, Tortuguita al Panamà, Garbus a Polònia, Volky a Puerto Rico, Cepillo
a la República Dominicana i Beetle o Bug als països angloparlants. Malgrat
mantenir el mateix aspecte durant anys (aparentment, en el Volkswagen Tipus 1
entre 1954 i 1969 només s'havia modificat el capó posterior), en aquest període
es van realitzar més de 2.500 canvis en el motor i en altres parts del cotxe.
Tal dia com avui
de l’any 1972 va néixer Nani Roma a Folgueroles, a l’Osona. És un corredor
català de ral·lis que ha guanyat el Ral·li Dakar del 2004 en categoria de motos
i el del 2014 en categoria d'automòbils. Després de ser el primer català a
guanyar el Ral·li Dakar en la categoria de motos amb una KTM el 2004, a partir
del 2005 va passar a competir-hi en cotxes, inicialment amb un Mitsubishi
oficial. El 18 de gener del 2014, es va convertir en el guanyador de l'edició
del Dakar d'aquell any al volant d'un Mini oficial, convertint-se així en el
tercer pilot a guanyar el Dakar en motos i en cotxes després d'Hubert Auriol i
Stéphane Peterhansel. Tothom li diu Nani però ell es diu Joan.
I com que el dia
d’avui deu fer olor a benzina també l’any 1993 va néixer Marc Márquez. Se’l
coneix com El Tro de Cervera. És un pilot català de motociclisme de velocitat,
campió del món de MotoGP i un dels esportistes més populars de l'escena
internacional. És un dels únics quatre pilots que ha guanyat campionats
mundials en tres categories diferents: la temporada de 2010 fou Campió del món
de 125cc amb 17 anys (esdevenint el català més jove a guanyar un mundial de
motociclisme), el 2012 ho fou de Moto2 i el 2013 de MotoGP, esdevenint el
primer debutant en 35 anys a aconseguir aquest títol a la primera i el pilot
més jove de la història a guanyar el títol de la màxima categoria. Les
temporades 2014, 2016, 2017, 2018 i 2019 revalidà el seu títol de campió del
món de MotoGP, amb la qual cosa esdevingué el pilot més jove a haver guanyat
mai vuit mundials de velocitat. Des de molt petit ja era un enamorat de les
motos. Amb tres anys va demanar-ne una als Reis i l'hi van portar, però com que
no podia mantenir-s'hi en equilibri l'hi van muntar unes rodetes laterals. Amb
aquesta mini-moto (de motocròs) va córrer la seva primera cursa. El seu punt
fort és ser molt competitiu sense perdre l’humilitat i el somriure.
I l’últim
protagonista d’avui és una victòria de les que va quedar enregistrada en la
memòria dels culers de l’época. Sí, avui fa una colla d’anys d’aquell 1974 en
el que el FC Barcelona va guanyar 0-5 al Reial Madrid a l'Estadi Santiago
Bernabéu. Una gesta en blanc i negre televisada per a tota Espanya en directe i
que va recollir fins i tot el “New York Times”. Els gols els van fer l’Asensi
(31 i 53), Cruyff (38), Juan Carlos (63) i Sotil (70). Aquell 0-5, es festejava
al dia següent per Barcelona amb una salutació amb la mà oberta. També va
sorgir la famosa cançó de la Trinca, “Botifarra de pagès”, que recorda “Sonaren
cinc campanades, allà a la Porta del Sol. Cinc cops plora la Cibeles, Madrid estava
de dol. Pels carrers es comentava: en Flandes, se ha puesto el sol”. Ja fa molt de temps, però ens agrada
recordar-ho....
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada