dimecres, 17 de novembre del 2021

17 de novembre 1869 Inaugurat el Canal de Suez 2010 Primera Festa no catòlica a Espanya

 

Avui recordem un fet que va permetre que la ruta de la seda poguès ser molt més curta (10 dies més curta) i va millorar el transport marítim fent-lo passar pel mediterrani enlloc d’envoltar el continent africà.

I també la primera festa religiosa no cristiana en l’estat espanyol.


Tal dia com avui del 1869 es va inaugurar oficialment el Canal de Suez. El Canal de Suez (àrab: قناة السويس, Qanāt as-Suways) és un canal artificial que enllaça el mar Mediterrani amb el mar Roig a través de l'Istme de Suez i aïllant la península del Sinaí. El canal, que des de 1957 es troba en territori egipci, va ser construït per Ferdinand de Lesseps entre els anys 1859 i 1869.

La seva longitud és de 162,2 km i uneix Port Saïd (a la riba mediterrània) i Suez (a la costa del Mar Roig). Aquest canal té una enorme importància per a l'abastiment europeu de petroli i pel comerç mundial en general, perquè permet la comunicació marítima entre Europa i Àsia sense necessitat de circumval·lar el continent africà pel cap de Bona Esperança (Sud-àfrica).

  

El nostre calendari està ben farcit de festes religioses cristianes catòliques: del Nadal a Setmana Santa passant per Sant, Josep, Sant Joan, la Mare de Déu d’agost , la Puríssima, o les festes majors de tots els pobles que es celebren en honor a algun sant o santa. Malgrat l’estat permet que es practiquin diferents religions (judaisme, islam, altres religions cristianes diferents del catolicisme…) les festes de les religions minoritàries no havien arribat al calendari. Però el 17 de novembre del 2010 es celebra l’Eid al Adha, la primera festa pública oficial musulmana, és la primera vegada que una festa religiosa no-catòlica és oficialment celebrada a Espanya des de la Reconquesta. Es celebra a Melilla.


La imatge correspon al col·lapse que hi va haver el març d’aquest any quan un vaixell de càrrega anomenat Even Given (tot i que en el casc hi t´escrit Even greem) que anava des de Malasia als Paisos Baixos amb 400 metres d’eslora, 59 de manega i una capacitat de 224.000 tones, va quedar encallat a l’extrem sud del canal havent patit una pèrdua d’energia. El canal és creuat a diari per una mitja de 52 vaixells en la seva majoria porta contenidors, petrolers i graners. El fet de que el canal quedés parat deu dies va suposar un col·lapse que va costar uns quants mesos en regularitzar-se del tot.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada