dissabte, 13 de novembre del 2021

13 de novembre 2002 Accident del Prestige 2015 Atemptats a Paris

 

Avui parlarem de dos fets terribles que van tenir lloc tal dia com avui: l’accident del Prestige a les costes gallegues i els atemptats de Paris.  


El Prestige
va ser un petrolier monobuc de propietat liberiana, construït al Japó el 1976 que es va acabar enfonsant davant les costes gallegues el 19 de novembre de 2002, produint una immensa marea negra que va afectar una àmplia zona compresa des del nord de Portugal fins a les Landes de França, provocant el major desastre ecològic de la història de Galícia i una mobilització social i política. D'aquesta mobilització en sortí la plataforma Nunca Máis. El vessament de petroli del Prestige ha estat considerat el tercer accident més costós de la història, amb un cost de neteja de 12.000 milions de dòlars, per darrere de l'accident del transbordador espacial Columbia i de l'accident de Txernòbil. Les investigacions van demostrar la falta de mesures de seguretat en la costa atlàntica. El Govern va ordenar al petrolier allunyar-se de la costa, amb la intenció que s'enfonsés en alta mar.

A les 15:10 del 13 de novembre de 2002, el capità va sentir un fort cop, com una explosió, i va adonar-se que el vaixell començava a escorar ràpidament (25-40º al cap de deu minuts), mentre observava la sortida de combustible a través de les escotilles de coberta. Una via d'aigua afectava els dos tancs de llast d'estribord. Tement que el vaixell s'enfonsés, a les 15:15 hores va demanar ajuda als serveis de rescat espanyols, amb l'esperança de poder refugiar-se en un port. En aquest moment les condicions climatològiques eren d'un fort temporal, vents d'entre 63 i 74 quilòmetres per hora —amb ràfegues de 90 km/hora— i onades de 6 a 8 metres d'alçada. Quan el Centre de Rescat de Fisterra rep el missatge "Mayday, Mayday" que emet el vaixell, es posa en marxa l'operatiu de rescat. El problema és que el fort onatge dificultava considerablement l'operació de rescat i no era possible enganxar i mantenir els cables dels remolcadors. Mentrestant, el vaixell seguia perdent combustible i anava a la deriva cap a la costa, fins a arribar aquesta matinada a les proximitats de Muxía. Es coneix com a chapapote el petroli o oli mineral deixat anar il·legalment pels vaixells cap a la costa, a vegades prové de tancs de combustible o maquinària. A causa del vessament del Prestige es va popularitzar aquest terme, que és un sinònim d'asfalt.

 

Els atemptats de París del 13 i 14 de novembre de 2015 van ser un seguit d'atacs simultanis contra civils succeïts durant la nit del 13 i 14 de novembre a París, en els districtes 10è i 11è (al restaurant Le Petit Cambodge, el bar Le Carillon, la plaça de la República, la rue Bichat, el Bataclan, el boulevard Beaumarchais, i a la rue de Charonne Faidherbe) i explosions a l'Stade de France a Saint-Denis. L'esdeveniment més mortífer va tenir lloc a la sala de concerts de Bataclan, on els terroristes van disparar contra la multitud que assitia a un concert i després van prendre ostatges. Hi va haver vuit accions terroristes simultànies. L'Estat Islàmic va reivindicar l'autoria dels atemptats.


En aquests temps que estem treballant per aconseguir minimitzar els efectes negatius de la petjada ecològica que estem deixant al món no podem oblidar moments terribles contra el medi ambient i contra els homes i dones que no s’haurien de repetir mai més. La fotografia d’avui és pels voluntaris que van anar a Galícia a recollir chapapote perquè la costa es pogués recuperar el més aviat possible d’aquell terrible accident.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada