dilluns, 28 d’octubre del 2019

28 d'octubre 1538 es funda la Universitat de Santo Domingo 1848 tren Barcelona - Mataró 1900 fundació de l'Espanyol 1944 inauguració de Riazor

Avui parlem d’universitats, trens i futbol.

Al 1538, a la vila de Sant Domingo -a la illa L'Espanyola, enmig de la mar Carib, es funda la Universitat de Sant Tomás d'Aquino (avui Universitat Autònoma de Santo Domingo), la primera Universitat d'Amèrica. La Universitat d'Alcalá d'Henares va ser el seu model i com a tal va ser l’extensió de les idees renaixentistes que sorgien del món medieval, del qual emergia l'Espanya dels dies de la conquesta. La naixent Universitat va iniciar les seves ensenyaments organitzats en quatre Facultats: Medicina, Dret, Teologia i Arts, d'acord amb les normes establertes en l'època per les institucions similars de la metròpoli. Els estudis d'Arts incloïen les dues modalitats: el "trivium" que comprenia la Gramàtica, la Retòrica i la Lògica i el "quadrivium", que englobava l'Aritmètica, Geometria, Astronomia i Música. Actualment es poden cursar 20 estudis en 17 ubicacions diferents.

El vint-i-vuit d’octubre de 1848 es va inaugurar el ferrocarril que unirà Barcelona i Mataró (el Maresme).  En aquells moments va ser el primer de la península però el segon de l'estat (el primer es va fer a Cuba).Se’l coneix com el primer ferrocarril ibèric. El primer ferrocarril a construir-se a l'Estat Espanyol fou entre Güines i L'Havana a Cuba (aleshores colònia espanyola). Allà va ser on Miquel Biada, un mataroní que havia fet "les Amèriques" amb èxit, fou convidat a la inauguració. Veient els avantatges d'aquest nou mitjà de transport es proposà connectar la seva vila natal (Mataró) amb Barcelona. Quan va tornar a Catalunya el seu projecte no va ser rebut amb gaire interès i es va veure obligat a recórrer a capital estranger per obtenir el finançament necessari. A Londres es va reunir amb un comerciant amic seu, Josep Maria Roca. A Roca li va seduir el projecte i va utilitzar els seus contactes per trobar el finançament necessari. El 1843, quan ja tenien el projecte encarrilat, van sol·licitar la concessió del ferrocarril al govern espanyol, que van obtenir el 13 d'agost de 1843. Aleshores van crear la societat per a la construcció i explotació de la línia de tren. Després que Biada hagués de lluitar molt i superar moltes desconfiances, es va constituir la Companyia del Ferrocarril de Barcelona a Mataró el dia 6 de juny de 1845 davant notari a Barcelona. Finalment el primer ferrocarril de la península Ibèrica fou inaugurat el 28 d'octubre de 1848 sota una gran expectació. Lamentablement Biada no va poder veure com el seu somni es feia realitat, ja que va morir uns mesos abans de la inauguració.

En l’apartat de futbol avui tenim dues efemèrides d'equips amb samarretes amb franges verticals blaves i blanques.

L’any 1900 a Barcelona es va fundar el Real Club Deportivo Espanyol. Actualment tots els equips: futbol base, femení, primer equip entrenen als camps de la zona esportiva Dani Jarque i el primer equip juga al camp de Cornellà al RCD Espanyol Stadium. Els seguidors de l'Espanyol se'ls anomena "periquitos".



El vint-i-vuit d’octubre de 1944 a La Coruña, a Galícia, es va inaugurar l’Estadi Municipal de Riazor amb un Deportivo-València que va acabar amb resultat 2-3 favorable als valencians. En aquest camp propietat de l’Ajuntament de La Corunya és on juga el Deportivo de La Corunya, molt a prop de la platja de Riazor. La gran capacitat del camp i les seves pistes d'atletisme que el rodejaven feien de Riazor un estadi fred, que mai s'omplia. Amb motiu del Mundial de futbol de 1982 celebrat a Espanya, aquests problemes es van solucionar, en part, amb les remodelacions necessàries perquè el camp pogués acollir partits d'alta competició. La capacitat de l'estadi es va reduir a 29.000 localitats, aforament amb el qual s’hi van poder jugar tres partits de la primera ronda del Mundial d’Espanya 1982. El 18 de març de 2010, des de l'Ajuntament de la Corunya es presentava el projecte de reforma, en el cas que la ciutat fos escollida com a seu per al Mundial de futbol de 2018 o 2022. El nou estadi tindria una capacitat de 45.000 espectadors i es remodelaria la zona més propera, inclòs el soterrament dels carrers circumdants, per crear així una nova àrea de lleure a la ciutat però de moment... aquest projecte està a l’espera.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada