Avui parlem d’universitats, trens i futbol.
Al 1538, a la vila de Sant Domingo -a la illa
L'Espanyola, enmig de la mar Carib, es funda la Universitat de Sant Tomás d'Aquino (avui Universitat Autònoma de Santo
Domingo), la primera Universitat d'Amèrica. La Universitat d'Alcalá d'Henares
va ser el seu model i com a tal va ser l’extensió de les idees renaixentistes que
sorgien del món medieval, del qual emergia l'Espanya dels dies de la conquesta.
La naixent Universitat va iniciar les seves ensenyaments organitzats en quatre
Facultats: Medicina, Dret, Teologia i Arts, d'acord amb les normes establertes
en l'època per les institucions similars de la metròpoli. Els estudis d'Arts
incloïen les dues modalitats: el "trivium" que comprenia la
Gramàtica, la Retòrica i la Lògica i el "quadrivium", que englobava
l'Aritmètica, Geometria, Astronomia i Música. Actualment es poden cursar 20
estudis en 17 ubicacions diferents.
El vint-i-vuit d’octubre de 1848 es va inaugurar el ferrocarril que unirà
Barcelona i Mataró (el
Maresme). En aquells moments va ser el primer de la península però el
segon de l'estat (el primer es va fer a Cuba).Se’l coneix com el primer
ferrocarril ibèric. El primer
ferrocarril a construir-se a l'Estat Espanyol fou entre Güines i L'Havana a
Cuba (aleshores colònia espanyola). Allà va ser on Miquel Biada, un mataroní
que havia fet "les Amèriques" amb èxit, fou convidat a la
inauguració. Veient els avantatges d'aquest nou mitjà de transport es proposà
connectar la seva vila natal (Mataró) amb Barcelona. Quan va tornar a Catalunya
el seu projecte no va ser rebut amb gaire interès i es va veure obligat a recórrer
a capital estranger per obtenir el finançament necessari. A Londres es va
reunir amb un comerciant amic seu, Josep Maria Roca. A Roca li va seduir el
projecte i va utilitzar els seus contactes per trobar el finançament necessari.
El 1843, quan ja tenien el projecte encarrilat, van sol·licitar la concessió
del ferrocarril al govern espanyol, que van obtenir el 13 d'agost de 1843.
Aleshores van crear la societat per a la construcció i explotació de la línia
de tren. Després que Biada hagués de lluitar molt i superar moltes
desconfiances, es va constituir la Companyia del Ferrocarril de Barcelona a
Mataró el dia 6 de juny de 1845 davant notari a Barcelona. Finalment el primer
ferrocarril de la península Ibèrica fou inaugurat el 28 d'octubre de 1848 sota
una gran expectació. Lamentablement Biada no va poder veure com el seu somni es
feia realitat, ja que va morir uns mesos abans de la inauguració.
En l’apartat de futbol avui tenim dues efemèrides
d'equips amb samarretes amb franges verticals blaves i blanques.
L’any 1900 a Barcelona es va fundar el Real Club Deportivo
Espanyol. Actualment tots els equips: futbol base, femení, primer equip
entrenen als camps de la zona esportiva Dani Jarque i el primer equip juga al
camp de Cornellà al RCD Espanyol Stadium. Els seguidors de l'Espanyol se'ls
anomena "periquitos".
El vint-i-vuit d’octubre de 1944 a La Coruña, a Galícia,
es va inaugurar l’Estadi
Municipal de Riazor amb un
Deportivo-València que va acabar amb resultat 2-3 favorable als valencians. En
aquest camp propietat de l’Ajuntament de La Corunya és on juga el Deportivo de
La Corunya, molt a prop de la platja de Riazor. La gran capacitat del camp i
les seves pistes d'atletisme que el rodejaven feien de Riazor un estadi fred,
que mai s'omplia. Amb motiu del Mundial de futbol de 1982 celebrat a Espanya,
aquests problemes es van solucionar, en part, amb les remodelacions necessàries
perquè el camp pogués acollir partits d'alta competició. La capacitat de
l'estadi es va reduir a 29.000 localitats, aforament amb el qual s’hi van poder
jugar tres partits de la primera ronda del Mundial d’Espanya 1982. El 18 de març de 2010, des de
l'Ajuntament de la Corunya es presentava el projecte de reforma, en el cas que
la ciutat fos escollida com a seu per al Mundial de futbol de 2018 o 2022. El
nou estadi tindria una capacitat de 45.000 espectadors i es remodelaria la zona
més propera, inclòs el soterrament dels carrers circumdants, per crear així una
nova àrea de lleure a la ciutat però de moment... aquest projecte està a l’espera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada