dijous, 24 de març del 2022

24 de març 1935 Neix Peret 1949 Neix Joaquim Maria Puyal 1952 Neix Quim Monzó 2015 S'estavella el vol 9525 de Germanwings


En el dia d’avui coincideix el neixament d’un seguit de persones ilustres en el seu ram de casa nostra. També recordarem un accident aeri amb un desgraciat component personal.  

Pere Pubill i Calaf va neixer a Mataró el 24 de març de 1935. Va ser conegut amb el nom artístic de Peret. Cantant, guitarrista i compositor català d'ètnia gitana, que refundà o creà, segons la versió, la rumba catalana a partir de la fusió del rock, el tanguillo flamenc i el mambo cubà. Debutà als escenaris a la dècada del 1940 i va enregistrar 27 discos, sense comptar els recopilatoris, a més de participar en nou pel·lícules. Va cantar majoritàriament en castellà, tot i que també ho va fer en romaní, per manifestar el seu compromís amb el poble rom, i en català.

Joaquim Maria Puyal i Ortiga va neixer el 24 de març de 1949 a Barcelona. És un periodista català, un dels més prestigiosos del país gràcies als seus treballs en la televisió i la ràdio. Va ser un pioner de la ràdio en català. El 5 de setembre de 1976 va ser el primer a reprendre les retransmissions en català d'un partit de futbol després de l'època republicana. Puyal va plantejar la proposta al director general de la Cadena SER, Manuel Terán, poc després de la mort de Francisco Franco, pensant que els nous aires de llibertat de després del franquisme ho permetrien, malgrat que encara no s'havia reinstaurat la democràcia. La Cadena SER li va aprovar el projecte de retransmetre en català per la ràdio FM gràcies al fet que el seu programa "Futbol en català" va comptar des del principi amb el patrocini de "La Caixa", que va sufragar totes les despeses del programa. El programa es va convertir ràpidament en un programa de gran audiència. L'any 1985 va deixar Ràdio Barcelona per fitxar per Catalunya Ràdio amb tot el seu equip, entre els quals destacaven Antoni Bassas i Eduard Boet. Des d'aquell moment, i durant vint anys, no ha deixat de narrar en català cap ni un dels partits oficials disputats pel FC Barcelona, retransmetent més de 2.000 partits de futbol al llarg de la seva carrera. Les seves locucions s'han convertit en un referent per als seguidors del Barça, sempre amb una cura exquisida per la llengua. Puyal ha donat a l'imaginari col·lectiu algunes frases, com aquell "Urruti t'estimo!", "escapolir-se de l'escomesa", "Pizzi, sos macanudo", "Ara ja em puc morir" o "Més i més i més..."!. El 4 de juliol de 2018 anuncià que ja no seguiria retransmetent els partits del Barça, després de 50 anys dedicant-s'hi i més de 3.000 partits retransmesos.

Joaquim Monzó i Gómez, conegut pel nom de ploma Quim Monzó, va neixer a Barcelona el 24 de març de 1952. És un escriptor català, autor de novel·les, contes i articles d'opinió, aquests últims en català i en castellà. La seva obra ha estat traduïda a més de 25 llengües. El 2018 va guanyar el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes en reconeixement a la seva trajectòria.

El vol 9525 de Germanwings va ser un vol regular entre Barcelona i Düsseldorf de la companyia alemanya Germanwings que el 24 de març del 2015 s'estavellà a la població de Prats de Blèuna Auta, prop de la localitat de Barceloneta de Provença. L'avió que cobria el trajecte era un Airbus A320 i duia 144 passatgers, 2 pilots i 4 tripulants, la totalitat dels quals moriren en el sinistre. El copilot del Vol 9525 de Germanwings l'estavellà contra una muntanya i moren tots 150 ocupants, molts d'ells catalans. Es tracta del pitjor estavellament de l'aviació europea de la dècada del 2010 i el segon sinistre d'una aerolínia de baix cost a la Unió Europea. En resposta a l'accident i les seves circumstàncies, el fet que el copilot va estavellar l'avió deliberadament, les autoritats d'aviació del Canadà, Nova Zelanda, Alemanya i Austràlia van crear noves regulacions que obliguen a dues persones autoritzades a estar presents a la cabina del pilot en tot moment. Tres dies després de l'incident l'Agència Europea de Seguretat Aèria va emetre una recomanació temporal per a les companyies aèries per garantir que almenys dos membres de la tripulació, incloent almenys un pilot, fòssin presents a la cabina del pilot en tot moment del vol. Diverses aerolínies van anunciar que ja havien adoptat polítiques similars voluntàriament.

La imatge d'avui és pel record a les 150 víctimes del vol 9525 de Germanwings. En el poble de Prats de Blèuna Auta hi ha un monòlit en record d'aquestes víctimes.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada