Hi ha
elements que sembla que sempre han estat aquí però tot va tenir una primera
vegada... i tot té una història...
El
semàfor és un dispositiu, normalment elèctric, que regula el trànsit de
vehicles i vianants a les interseccions de camins. El tipus més freqüent té
tres llums de colors: verd, per avançar, ja que no hi ha obstacles; vermell,
per parar-se immediatament; i groc o ambre, com a pas entremig del verd al
vermell o precaució si està intermitent.
Es pot
considerar el primer semàfor uns llums de trànsit que s'havien instal·lat a
l'exterior del parlament britànic de Westminster; obra de l'enginyer J.P.
Knight, especialista en senyals de ferrocarril. Aquest aparell va començar a
funcionar el 10 de març del 1868. Imitava els senyals de ferrocarril i
només utilitzava els llums de gas vermells i verds a la nit. Dos brunzits
assenyalaven que el trànsit que podia avançar era el de l'avinguda i un sol
brunzit indicava que era el trànsit del carrer 105. No va tenir una llarga
existència atès que un desafortunat accident va provocar que explotés i matés
un policia. Fins a la invenció de l'automòbil no va ser necessari, i va ser
llavors quan es va reprendre el seu desenvolupament.
El
1914, el 4 d'agost, es va instal·lar el primer semàfor "modern", a
Cleveland, Estats Units d'Amèrica. Gestionava el trànsit entre l'avinguda
Euclid i el carrer 105 Est. Comptava amb llums vermells i verds, col·locats
sobre uns suports amb forma de braç. A més, incorporava un emissor de brunzits
tal com el seu antecessor anglès.
El
primer semàfor d'Espanya es va col·locar l'any 1927 a Barcelona, a la cruïlla
Balmes-Provença.
Els
semàfors han anat evolucionant amb el pas del temps i actualment s'estan
utilitzant làmpades LED per a la senyalització lluminosa, ja que utilitzen
només el 10% de l'energia consumida per les bombetes d'incandescència i tenen
una vida estimada 50 vegades superior. Així, es generen importants estalvis
d'energia i de manteniment, i se satisfà l'objectiu d'aconseguir una major
fiabilitat i seguretat pública. Entre els grans avantatges que tenen els
senyals lluminosos amb LED hi figuren: molt baix consum i, per tant, estalvi
energia; vida útil més llarga que les làmpades; més seguretat operativa; menys
manteniment; respecte al medi ambient; recanvi fàcil; unitat òptica a prova de
l'alt contrast amb la llum solar; senyalització lluminosa uniforme, major seguretat
viària.
Avui,
els semàfors ja no emeten brunzits llevat dels que estan preparats perquè quan
s’hi acosti un invident s’activi.
A
Barcelona tenim també semàfors per autobusos que fan servir una altra
codificació. A dalt, línia blanca horitzontal significa parar i, abaix línia
blanca vertical és per avançar. En trobem a moltes cruïlles en les que els
autobusos han de fer canvis de carrils o girs com per exemple a la Plaça
Lesseps pujant per Gran de Gràcia.
Darrerament tenim semàfors a terra pels que no deixen de mirar al mòvil (el primer a Sant Cugat) i semàfors a Santa Coloma de Gramanet, Canovelles, Madrid o Viena que són un cant a la diversitat sexual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada