Avui
dos protagonistes: Santa Llúcia i el Metro de Barcelona.
Llúcia
de Siracusa, coneguda com a Santa Llúcia, va ser una jove màrtir cristiana que
és venerada com a santa per les Esglésies catòlica i ortodoxa. La seva
festivitat se celebra el 13 de desembre, la nit més llarga de l'any segons el
primer calendari julià.
Santa
Llúcia és coneguda per ser patrona de la vista, originant expressions populars
com "Que Santa Llúcia et conservi la vista". També és santa patrona
dels pobres, dels cecs, dels nens malalts, dels camperols, i de molts oficis en
els que la vista és un requeriment important com els electricistes, els xòfers,
els esmoladors, els modistes, els dissenyadors gràfics o els escriptors.
Patrona de les les modistes, per això avui a Barcelona, moltes pastisseries
venen les tisores de Santa Llúcia farcides de nata.
El dia
de Santa Llúcia és considerada tradicionalment la data d'inici de les festes
nadalenques. Marca la tradició que avui és el dia per posar el pessebre que
traurem per la Candelera, el dia 2 de febrer.
Barcelona
amplia el metro amb les línies L9 i L10. Les línies L9 i L10 realment es poden
considerar una única línia ja que compartiran tot el tronc central. El conjunt
de la línia 9 tindrà 47,8 km i serà la línia soterrada automàtica més llarga
d'Europa i connectarà els municipis de Santa Coloma de Gramenet, Badalona,
Barcelona, L'Hospitalet de Llobregat i El Prat de Llobregat. La línia 9 neix
per exercir de "ronda" de la xarxa de metro, descentralitzant-la i
unir també zones on actualment no hi ha metro, com Bon Pastor, Llefià, La
Salut, Singuerlín, Pedralbes i Zona Franca. A més també unirà punts
estratègics, centres logístics, zones d'equipaments i zones de serveis com ara
l'Aeroport, la Zona Franca, la Fira, l'ampliació
del Port, la Ciutat de la Justícia, el campus universitari de la Diagonal,
l'estació de Sagrera TAV, l'Hospital de Sant Pau, el Parc Güell, el Camp Nou i
la Ciutat del Bàsquet. La línia constarà de 52 estacions, 20 de les quals seran
intercanviadors amb Rodalies, TAV, metro, FGC i tramvia. El servei a la línia 9
és operat per TMB i per ella està previst que hi discorrin tres serveis: L9,
L10 i en el futur L2. La seva construcció es fa mitjançant tuneladora. El
traçat serà soterrat en la seva major part (43,7 km) i en bona part del
recorregut soterrat cada via i andana es situaran al mateix túnel però
superposats a dos nivells. No obstant també hi haurà un tram amb les vies al
mateix nivell i un altre en viaducte.
El 13
de desembre de 2009 es va posar en servei el primer tram de la línia L9 entre
Can Zam i Can Peixauet, amb un total de cinc estacions i en horari reduït
temporalment de 6 a 22h. El 18 d'abril de 2010 va entrar en funcionament el
tram de Gorg a Bon Pastor i de Can Peixauet a Bon Pastor i el 26 de juny de
2010 fins a La Sagrera. El 19 de setembre de 2011 s'estrenava l'estació de
Santa Rosa. El 12 de febrer de 2016 s'inaugurava el tram entre Zona
Universitària i l'Aeroport T1 amb 15 estacions, passant-se a denominar aquest
tram de línia L9 sud i el tram de L9 ja existent passava a anomenar-se L9 nord.
Aquest mateix dia també es posava en servei el ramal tècnic des de la
bifurcació Gornal fins als tallers de la Zona Franca (futura L10 sud).
Properament finalitzaran els treballs restants de la L10 sud i s'obrirà la
línia per a viatgers. Les obres del tram central de la línia entre Zona
Universitària i La Sagrera es troben paralitzades i en estudi l'extensió de la
Zona Franca fins al Polígon Pratenc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada