Avui el
protagonisme és per símbol de Galícia: Rosalía de Castro.
Rosalía de
Castro va morir el 15 de juliol de 1885.
Va ser una poetesa i novel·lista espanyola que va escriure tant en llengua
gallega com en llengua castellana. Considerada en l'actualitat com una
escriptora indispensable en el panorama literari del segle XIX, representa
juntament amb Eduardo Pondal i Curros Enríquez una de les figures emblemàtiques
del Rexurdimento gallec, no només per la seva aportació literària en general i
pel fet que els seus Cantares Gallegos siguin entesos com la primera gran obra
de la literatura gallega contemporània, sinó també pel procés de sacralització
a què va ser sotmesa i que va acabar per convertir-la en encarnació i símbol
del poble gallec. A més, és considerada juntament amb Gustavo Adolfo Bécquer,
com la precursora de la poesia espanyola moderna.
Escriure en
gallec al segle XIX, és a dir, en l'època en què va viure Rosalía, no resultava
gens fàcil per un gran nombre de raons, la major part d'elles lligades al
pensament i estructuració de la societat del moment. La llengua gallega estava
molt desprestigiada, cada vegada més distant d'aquella època en què havia estat
l'idioma vehicular de la creació de lírica galaicoportuguesa. Tota la tradició
escrita havia estat perduda, per la qual cosa es feia necessari començar des de
zero trencant amb el sentiment de menyspreu i indiferència cap a la llengua
gallega, però pocs eren els que es plantejaven la tasca, doncs aquesta
constituiria un motiu de desprestigi social. En un ambient en què el castellà
era la llengua de la cultura, en ser la llengua que la classe minoritària
dominant protegia, Rosalía de Castro li va atorgar prestigi al gallec en
usar-ho com a vehicle de la seva obra denominada Cantares Gallegos i
consolidant el renaixement cultural de la lengua.
Encara que va
ser una assídua cultivadora de la prosa, on Rosalía va sobresortir va ser en el
camp de la poesia, a través de la creació de les que poden ser considerades les
seves tres obres clau: “Cantares Gallegos”, “Follas Novas” i “En las orillas
del Sar”. La primera d'elles representa un cant col·lectiu, artísticament
aconseguit, que va servir de mirall dignificant a la comunitat gallega en
emprar la llengua d'aquesta, així com també va ser útil per a prosseguir amb la
tendència tímidament iniciada pel pontevedrés Xoán Manuel Pintos amb la seva
obra titulada “A Gaita Galega” (1853). A la segona, l'escriptora va donar lloc
a una poètica de gran profunditat, que empra el símbol com a mètode per
expressar l'inefable i que revela la plurisignificación pròpia de la més
elevada poesia; juntament amb les obres “Aires dóna Miña terra” (Curro
Enríquez), “Saudades Gallegues” (Valentín Lamas Carvajal) i “Maxima ou a filla
espúrea” (Marcial Valladares Núñez) completa el conjunt d'obres publicades a la
dècada de 1880 que van fer d'aquests anys una etapa clau en el desenvolupament
de la literatura gallega, si bé l'obra de Rosalía sempre va mantenir una
posició predominant respecte a la resta. Finalment, en “En las orillas del Sar”
es manifesta un to tràgic que encaixa amb les dures circumstàncies que van envoltar
els últims anys de la vida de Rosalía. Escrit en castellà, l'obra aprofundeix
en el lirisme subjectiu propi de “Follas Novas” al mateix temps que es
consoliden les formes mètriques que hi apuntaven. Inicialment qualificat de
precursor i obviat per la crítica del seu temps, avui dia hi ha diferents
estudiosos que el consideren com la principal creació poètica de tot el segle
XIX.
En l'actualitat,
la figura de Rosalía de Castro i les seves creacions literàries continuen sent
objecte d'una abundant bibliografia i rebent una constant atenció crítica, tant
en el territori espanyol com a l'extranger. És tal l'acceptació i l'interès que
les obres de aquesta escriptora desperten al món, que en les últimes dècades
els seus poemes han estat traduïts a idiomes com el francès, l'alemany, el rus i el japonés.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada