dimarts, 28 d’octubre del 2014

28 d'octubre 1848 tren Mataró-Barcelona


Avui el tren és un mitjà habitual de transport tant de persones com de mercaderies. Però avui recordem la inauguració de la primera línia de tren de la península ibèrica. Va ser entre Mataró i Barcelona però la història va començar molt lluny d’aquí....

Els orígens del ferrocarril a Catalunya es remunten a la primera meitat del segle XIX. El primer ferrocarril a construir-se a l'Estat Espanyol fou entre Güines i L'Havana a Cuba (aleshores colònia espanyola). Allà va ser on Miquel Biada, un mataroní que havia fet "les Amèriques" amb èxit, fou convidat a la inauguració. Veient els avantatges d'aquest nou mitjà de transport es proposà connectar la seva vila natal (Mataró) amb Barcelona. Quan va tornar a Catalunya el seu projecte no va ser rebut amb gaire interès i es va veure obligat a recórrer a capital estranger per obtenir el finançament necessari. A Londres es va reunir amb un comerciant amic seu, Josep Maria Roca. A Roca li va seduir el projecte i va utilitzar els seus contactes per trobar el finançament necessari. El 1843, quan ja tenien el projecte encarrilat, van sol•licitar la concessió del ferrocarril al govern espanyol, que van obtenir el 13 d'agost de 1843. Aleshores van crear la societat per a la construcció i explotació de la línia de tren. Després que Biada hagués de lluitar molt i superar moltes desconfiances, es va constituir la Companyia del Ferrocarril de Barcelona a Mataró el dia 6 de juny de 1845 davant notari a Barcelona. Finalment el primer ferrocarril de la península Ibèrica fou inaugurat el 28 d'octubre de 1848 sota una gran expectació. Lamentablement Biada no va poder veure com el seu somni es feia realitat, ja que va morir uns mesos abans de la inauguració.

Si us interessa el món dels trens no podeu deixar de visitar el Museu del Ferrocarril a Vilanova i la Geltrú on trobareu vagons i màquines de tren... és molt interessant...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada