dimecres, 6 de maig del 2020

6 de maig 1889 Tour Eiffel 1994 inauguració de l'Eurotunnel Mes de Maria


Avui parlem d’enginyeria: d'un monument emblemàtic i d'una gran construcció.

Tal dia com avui de 1889 s’acaba la construcció de la Torre Eiffel, a Paris. va ser erigida amb motiu de l'Exposició Universal celebrada a París (França) l'any 1889. Va suposar una fita decisiva en la construcció en ferro. L'enginyer francès Alexandre Gustave Eiffel va projectar aquesta impressionant estructura reticulada de ferro colat.

Quan va ser construïda era el monument més alt del món, amb 300 metres d'altura (si se suma l'antena de ràdio que es troba a la part superior, la seva alçada és de 324 metres). Quan la van construir, la torre pesava al voltant de 7.300 tones, si bé avui dia es calcula el seu pes en més de 10.000 t (a causa del museu, restaurants, magatzems i botigues que alberga). Estava previst que la torre arribés als 350 metres, però els veïns es van alarmar per l'amenaça que un edifici tan alt pogués caure, i es van manifestar provocant un canvi de plans.

Els 24 últims metres corresponen a una antena de ràdio que va ser afegida molt de temps després. Segons la temperatura ambiental, la cúspide de la Torre Eiffel pot acostar-se o allunyar-se del sòl uns vuit centímetres, a causa de la dilatació tèrmica del metall. D'acord al lloc web oficial del monument, per a arribar al cim cal pujar 1.665 graons (i no 1.792, nombre que alguns prenen, per cert en al.lusió a l'any de la instauració de la Primera República Francesa).

Entre 1889 i l'any 2004, la Torre Eiffel va rebre més de 200 milions de visitants provinents de la mateixa França i d'arreu del món. La Torre Eiffel és el lloc més visitat del planeta.


L’any 1994 la reina Isabel II del Regne Unit i el president francès François Mitterrand van inaugurar l’Eurotunnel. És el túnel que creua el Canal de la Mànega, unint França amb Anglaterra. És una important infraestructura del transport internacional. La seva travessia dura aproximadament 35 minuts entre Calais/Coquelles (França) i Folkestone (Regne Unit). 

Té una longitud de 50 km, 39 d'ells submarins, sent així el túnel submarí més llarg del món, amb una profunditat mitjana de 40 metres. Està format per tres galeries: Dos túnels de 7,6 m de diàmetre reservats per al transport ferroviari, un d'anada i un altre de tornada. Una galeria de serveis de 4,8 m, preparada per a la circulació de vehicles elèctrics. Aquestes tres galeries estan unides cada 375 metres per altres galeries transversals d'auxili i manteniment, que permet que hagi un corrent d'aire per a disminuir la pressió, evitant així la propagació del fum en cas d'incendi, així com la resistència aerodinàmica al pas dels trens que circulen a 140 km/h.

L’Eurotunnel és una infraestructura essencial per connectar el Regne Unit a Europa. L’any 2007 van assolir el màxim pas de camions de gran tonatge amb gairebé un milió cinc-cents mil transports. No ha tingut l’ús que s’esperava en el seu disseny i el seu cost va ser molt més alt que el que es va projectar d’inici però acumula una quantitat de trasllats més que considerable. 

El Mes de Maig l'església el dedica a la Mare de Déu. Nosaltres recordarem 31 advocacions de la Mare de Déu. Avui és el torn de la Mare de Déu de Núria La Mare de Déu de Núria és una imatge de Maria, mare de Jesús, que hi ha a la Vall de Núria, municipi de Queralbs (Ripollès). És la patrona principal de la diòcesi d'Urgell juntament amb Sant Ermengol d'Urgell i també patrona del Pirineu català.
La imatge de la Mare de Déu de Núria que avui en dia es venera és una talla datada del segle xii o XIII. Es tracta d'una talla en fusta d'estil romànic. La coronació canònica de la Mare de Déu de Núria va tenir lloc l'any 1965. La seva festivitat se celebra el 8 de setembre. L'església del santuari de Núria va rebre el 10 d'octubre de 2014 del Papa Francesc el títol de Basílica menor, després de la petició feta per l'arquebisbe d'Urgell Joan Enric Vives.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada