Avui
unim literatura i enginyeria tot recordant el naixement d’Angel Guimerà i
l’acte de inauguració de l’Eurotunnel.
Àngel
Guimerà i Jorge va néixer tal dia com avui del 1845 a Santa Cruz de Tenerife.
Va ser dramaturg, polític i poeta en llengua catalana. La seva extensa obra,
notable per unir a una aparença romàntica els elements principals del realisme,
el va convertir en un dels màxims exponents de la Renaixença o
"ressorgiment" de les lletres catalanes a finals del segle XIX. Fill
de pare català i mare canària, va passar els primers anys de la seva vida a
Tenerife. Als set anys va anar a viure a Catalunya, on s'adaptà ràpidament. Va
ser una de les figures més destacades de la Renaixença, tant política com
literària. Tot i que va iniciar la seva carrera amb la poesia, la major part de
la seva obra literària va estar dedicada al teatre. Ben aviat aconseguí
reconeixement internacional. “Mar i cel” va ser un èxit immediat, es va traduir
a vuit idiomes. La seva època més brillant fou en l'última dècada del s.XIX, on
s'apropa més a la realitat de la societat catalana d'aquella època, que girava
el rumb cap a un entorn més urbà i industrial, destacant en el seu currículum
“Maria Rosa” (1894), “Terra baixa” (1896), o “La filla del mar” (1900). Al
final de la seva vida diversificà més la seva producció, des del drama burgès
als poemes dramàtics musicals amb elements fantàstics o el teatre històric de
tendència catalanista.
L’Eurotúnel
és el túnel que creua el Canal de la Mànega, unint França amb Anglaterra. És
una important infraestructura del transport internacional. Va ser obert el 6 de
maig de 1994. La seva travessia dura aproximadament 35 minuts entre
Calais/Coquelles (França) i Folkestone (Regne Unit).
Té una
longitud de 50 km, 39 d'ells submarins, sent així el túnel submarí més llarg
del món, amb una profunditat mitjana de 40 metres. Està format per tres
galeries: Dos
túnels de 7,6 m de diàmetre reservats per al transport ferroviari, un d'anada i
un altre de tornada. Una
galeria de serveis de 4,8 m, preparada per a la circulació de vehicles
elèctrics.
Aquestes
tres galeries estan unides cada 375 metres per altres galeries transversals
d'auxili i manteniment, que permet que hagi un corrent d'aire per a disminuir
la pressió, evitant així la propagació del fum en cas d'incendi, així com la
resistència aerodinàmica al pas dels trens que circulen a 140 km/h.
Pots
fer la travessa en cotxe però els carreguen als trens i no es veu res... des de
dins és només un llarg túnel.
La nostra fotografia d'avui pertany a la representació que va fer Dagoll Dagom en tres ocasions al Teatre Victòria de Barcelona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada